Znáš ten pocit .. tenisky na nohách, vyběhnout ven, běžíš, krajina ubíhá v doprovodu rytmických kroků, čistá hlava, neskutečný příval svobody. Neznáš ?! Možná je problém, že ti nesedí tenisky. Pozorně čti našich 10 rad, jak si vybrat tu správnou běžeckou obuv, aby sis běh užil naplno.

1. Cesta, nebo volný terén

V prvním kroku je třeba rozhodnout, jaký terén ti pro běh více vyhovuje a podle toho si zvolit typ obuvi. Rozlišujeme dva základní typy, a to: trail, tj běh ve volném terénu / lese a cestu – běh na zpevněných površích. Takže stačí si vybrat a tomu přizpůsobit výběr běžecké obuvi. Trailová bota se vyznačuje použitými pevnějšími materiály, vyšší váhou, odolnějším povrchem a mnohdy i odolností vůči vodě a povětrnostním podmínkám. Silniční běžecké boty jsou lehčí a vyznačují se dobrým tlumením nárazů.

10 rad, jak si vybrat správnou běžeckou obuv

2. Tak akorát

Dalším důležitým kritériem je správná velikost obuvi. Ideální je změřit velikost od paty až po nejdelší prst, obkreslením stopy. Následně připočteme 1 cm, neboť noha se po delším běhu roztáhne. Pokud máš jednu nohu větší, třeba se řídit podle ní. Správným výběrem velikosti běžecké obuvi predídeš nepříjemným zraněním, otokům a podlitinám na chodidle.

3. Jednou týdně, nebo každý den?

Důležitým parametrem je myslet i na to, kolik km zaběhnout a kolik krát týdně budeš běhat. I ty nejkvalitnější běžecké boty mají svou životnost. Pokud se ty tvoje mohou pochlubit najeto 1000 km, je načase poohlédnout se po nových, aby byla noha zpevněná a chráněná, pro bezpečný běh, který si užiješ.

4. Ručička na váze

Při běžců s vyšší hmotností, je třeba být opatrnější. Nejde o to, že by výrobci běžeckých bot tuto kategorii opomenuly, jde spíše o zátěž, která je vyvíjena na pohybový aparát. Proto doporučujeme v začátcích střídat běh s rychlou chůzí. Klouby tak nebudou přetížené a tělo si zvykne na vyšší zátěž. Doporučujeme navštívit specializované prodejny, kde ti udělají analýzu nohy. Při vyšší hmotnosti běžce třeba dbát na co nejlepší kontrolu chodidla při běhu. Tomu jsou přizpůsobeny tenisky které mají v názvu označení „Control“, nebo „Support“.

10 RÁD, AKO SI VYBRAŤ SPRÁVNU BEŽECKÚ OBUV, sportby.sk

5. Špička nebo pata?

Existují 3 druhy běžeckého stylu. Přes patu, špičku a střed chodidla. Běh přes patu je motoricky nejpřirozenější, avšak zatěžuje kolena, achilovku i kloubové svaly. Běh přes špičku můžeme pozorovat u mnoha afrických běžců. I tento styl však představuje vysokou zátěž pro lýtkové svalstvo, achilovku i patní kost. Při běhu přes střed chodidla jako první pokládáme na zem vnější středovou část chodidla. Při tomto stylu zatěžujeme naše tělo nejméně, avšak zautomatizovat si tento pohyb není jednoduché. Každému běžci vyhovuje jiný typ běžeckého stylu. Závisí na individuální stavby kloubů a svalů, určitě však nic nezkazíš výběrem běžecké obuvi se správným tlumením.

6. Ponožky 

Kvalitní běžecké boty vyžadují i kvalitní běžecké ponožky . Investice do vhodných ponožek, které odvádějí pot z těla, zvládají opotřebení a zpevňují nohu, se určitě vyplatí. Mysli na to, že nekvalitní ponožky ti mohou pokazit radost z běhu a to i v případě, pokud máš ty nejkvalitnější běžecké boty.

7. Pokud nevlastníme výstavní model chodidla

V případě anomálií nohy jako nízká klenba, plochá noha, nebo anatomické anomálie je potřeba pořídit si speciální vložky , se kterými ti pomůže specialista podiater. Výstelka obuvi s vložkou ti zajistí potřebnou stabilitu, komfort a kontrolu pohybu.

10 RÁD, AKO SI VYBRAŤ SPRÁVNU BEŽECKÚ OBUV, sportby

8. Chaplin, či kachna?

Jednou z nejpodstatnějších věcí při výběru správné běžecké obuvi je znát své chodidlo a zjistit, zda nedochází k chybné rotaci při nášlapu. Rozlišujeme dva typy dysfunkcí při nášlapu, a to pronaci a supinaci. Při pronaci dochází k vytáčení chodidla směrem dovnitř. Vyskytuje se při běžců s plochými nohami nebo nohama do „X“. V tomto případě je třeba obhlédnout se po běžecké obuvi s kontrolou pronace , která zabezpečí potřebné stabilizační elementy.

  • Při nášlapu z vnější strany, mluvíme o supinaci. Nejčastější je u běžců s vysokou klenbou. Vyskytuje se však jen minimálně a pro korekci používáme flexibilní měkkou obuv s vykrojeným můstkem.
  • V případě, že se ti chodidlo při dopadu na zem nevytáčí do žádné strany, jde o  neutrální typ chodidla bez anomálií.

Pokud ještě nevíš, jaký typ chodidla máš ty, je namístě absolvovat analýzu chodidla, kde ti za pomoci speciálního počítačového programu změří chodidlo a doporučí pro tebe nejvhodnější typ běžecké obuvi.

10 RÁD, AKO SI VYBRAŤ SPRÁVNU BEŽECKÚ OBUV, sportby

9. Nešetři na zdraví

Pokud začínáš s běháním, třeba si určit kolik pravděpodobně budeš týdně běhat a tomu přizpůsobit i koupi běžeckých bot. Pokud to s běháním myslíš vážně a budeš běhat více než jednou do měsíce, vyplatí se investovat do kvalitních běžeckých bot, které však stojí o něco více než ty rekreační. I zde platí, že za kvalitu, technologie použité v jednotlivých botách se připlácí. Jde však hlavně o tvé zdraví, funkční pohyb a radost z běhání. A na tom se nešetří.

10. Následuj styl

Posledním bodem, který je třeba mít na paměti, aby sis běh užil naplno, je otázkou estetického stylu. Zvolená běžecká obuv musí lahodit i tvému ​​oku, ať se bez ostychu vydáš vstříc tvým běžeckým dobrodružstvím.